Milyen módszerrel dolgozunk?
Tranzakcióanalízis
Foglalkozásaink gerincét – mindig a Ilyenkor egyszerű, érthető, követhető rendszerre van szükségük. Egy sorvezetőre, amit követni tudnak.
célcsoporthoz igazítva – a tranzakcióanalízis modelljei adják. Ez a letisztult rendszer segít, hogy megértsük elakadásaink eredetét, rálássunk a jelen helyzetünkre és beazonosítsuk a változás irányát. Ezáltal az életünk kompetens irányítóivá válhatunk. A kontroll érzése pedig biztonságot és erőt ad. A modellek egyszerűsége lehetővé teszi, hogy akár az óvodás korosztály számára is befogadható legyen.
Sokan küzdenek azzal: megrekedtek az életükben. Változtatnának, de pont akkor, amikor egy kicsit jobb lenne, fordul a kocka. Minden munkájuk ellenére visszakerülnek a kiindulópontra. Egy idő után úgy tűnik, annyi probléma halmozódott fel, amin már csak valamilyen komplex megoldás segít. Csakhogy a komplex legtöbb esetben azt jelenti: bonyolult.
A tranzakcióanalízis modellekkel dolgozik:
Múlt: A problémák eredetének megértése.
Jelen: Hol tartunk most? Min szükséges változtatni?
Jövő: Mit tegyünk azért MOST, hogy jobb legyen?
A tranzakcióanalízis modelljei olyan módszert adnak, amellyel bárki gyakorlatias útmutatót készíthet saját magának.
Témák és modellek
1. Én-állapotok
Hogyan és milyen érzés-, és gondolati világban létezem, illetve élek, cselekszem? Miért pont úgy viselkedek, ahogy, és mi ennek a (sajnálatos) következménye életterületeimre, kapcsolataimra? Hogyan változtassak, hogy környezetemmel (párommal, családommal, szüleimmel, gyermekemmel, még ha az kamasz is) harmonikusan kijöjjek?
2. Tranzakciók
Milyen kommunikációs helyzeteket alkalmazok? Honnan gyökereznek ezek? Milyen eredményre vezetnek? Honnan származnak a veszekedések, egyet nem értések? Mikor van béke? Boldog vagyok-e attól és abban, amit működtetek? Ha nem, miként változtassak?
3. Életpozíciók
Jól vagy-e a bőrödben – minden tekintetben? Ha nem, látni fogod miért nem. A modell bemutatja, hogy kikkel veszed körül magadat, ha bizonyos helyzetben és állapotban vagy. Ha nem komfortos, boldogító és nem egészséges ez számodra, a lelkednek nem okoz ez örömöt, akkor akár a tanfolyamon is hozhatsz egy döntést, hogy mit szeretnél helyette elérni. A módszer pedig megmutatja, mire és hogyan fókuszálj. Az eredmény: garantáltan el fogsz jutni oda, hogy a pozitív változást el is érd, akár pár hét alatt.
4. Stroke-ok: ingerek és igények
(angol szakszó, fordítása nem lehetséges, mivel egyszerre jelent simogatást, érintést, ütést és csapást és ingert is, de tartalma annál inkább lényeges) – Kaptál-e gyermekként elég elismerést, vagy megsérültél? Hogyan bántak ezzel a szüleid? Ha valamiben hiányod van, akkor az történik, hogy környezetedtől, párodtól ezt fogod „követelni”, ugyanakkor, ha adja, nem tudod befogadni. Tudod-e, hogy vajon miért nem? A párkapcsolati problémák egy része itt is gyökerezik. Akarod-e korrigálni? A modell megmutatja, hogyan lehet. Ez a modell továbbá összefügg önértékeléseddel, önbizalmaddal, amely oly sok ember életében (nagyon) alacsony és sérült.
5. Időstrukturálás
Felgyorsult az idő, vajon jól használod-e fel, vagy elfecsérled? Hat féle időminőségben mehet el az idő. Vajon miért tartózkodsz bizonyos időminőségben többet? Van-e ennek haszna számodra, vagy elfecsérelt időminőségek ezek? Van-e benned hárítás bizonyos időminőségben, és hogyan jelentkezhet az életedben? Ennek megértése vezet ahhoz, hogy jól gazdálkodj ÉLETEDDEL. Hogyan hasznosíthatod sokkal jobban az idődet? Miért folyik ki időnként a kezedből? Ha nem felel meg a kapott „diagnózis” magadról, a kurzuson elindulhat a változás.
6. Játszmák
Minden játszma vége „dráma”, sírás, harag, a szereplők sérülnek benne. Mégis, miért csinálja az ember, ha magának és másnak fájdalmat okoz vele? Hogyan lehet kijönni belőle? A másiknak sem jó! Milyen berögzült szerepek vannak, amelyeket ilyenkor cipel az ember? Ha van benned ilyen szerep, a kurzuson leteheted. Megtanulod, hogy hogyan mászhatsz ki egy játszmából, ha már elkezdődött, de még inkább azt, hogyan hagyd el életedből a sérülések gyűjtését.
7. Szülőtől kapott programok
Ezek alapján „kormányzod életedet”, és adsz „gázt” életed folyamatának, ugyanakkor van néhány felesleges előírás, amely (1.) vagy komoly energiát vesz el tőled, (2.) és/vagy megakadályoz abban, hogy egyenes úton saját tervezett/vállalt célod felé haladj. Amikor megszületünk, egy meghatározott mennyiségű életenergiát kapunk. Ezt fordíthatjuk magunkra, de odaadhatjuk persze másnak is. (Érdemes ugyanakkor tudni, hogy más is kapott pont elég energiát az életéhez, de élhet úgy is, hogy folyamatosan a másokét halássza el.) Fontos ismeret ez, hogy ne más életét éld vagy valósítsd meg, és hogy ne csak döcögve adj energiát a dolgaidnak. Szülőtől jövő programok ezek, melyeket megváltoztathatsz.
8. Gátló parancsok
12 ilyen parancs van, óriási jelentőségű ennek ismerete felnőtt létünkben és a gyermekeinknél. Mit okoz, ha ezek közül akár egyet is megkaptál szüleidtől? Általában 5-7 darabot cipelünk, ezért megy nehezen az élet! Hogyan adjuk át gyermekeinknek? Hogyan csináljuk, hogy ne adjuk tovább? Természetesen megtanulod ezek feloldását is.
9. Sorskönyv
Milyen hatásokra, milyen szülői programokat felvéve rakja össze a gyermek a földi életútját, és hogyan alkot ebből forgatókönyvet? Mit tegyél, ha rájöttél, hogy vannak területek, amikor ez a sorskönyv nem jó, hibás, tévútra vezet, nem ezt szeretnéd élni? Mi van, ha egyes területeken a szülői mintákat éled? Hogyan változtass rajta?
10. Szerződések magammal, másokkal és az élettel
A szerződések minket segítő eszközök életünk vezetésében. Segít saját magunk menedzselésében, életünk irányításában, kapcsolatainkban. A szerződésekkel képesek vagyunk arra is, hogy meghúzzuk az egészséges határainkat is (lelki életünkhöz ez elengedhetetlen): eddig te bejöhetsz, ide csak az, aki…, oda az sem. Védelmet jelent életünk folyamataiban. A jól működő kapcsolatok feltétele ennek tudatos ismerete: van szóbeli, írásbeli, de elsősorban a tudás erről az eszközről az, ami segíti életünk sikeres menedzselését.
VMI® - Vizualizációs Módszer Intuícióval
A VMI®, azaz Vizualizációs Módszer Intuícióval®, a gyermeket és felnőttet a nehézségével kapcsolatos fantáziába vonva segíti az elengedésben, majd támogatja őt a jó, a megoldás, az új felépítésében.
Gyermekekkel játékos elengedési és értékek melletti problémamegoldási szituációkat játszva a viselkedésváltozás másik fő eleme.
A gyermeknek megtanítjuk azt is, hogyan kezelje problémáit, szorongásait, mindennapi létét a felnőttek és a gyermekek világában, és mi az az érték, mely mentén társaival, családtagjaival együttműködésben éljen.